Statystyki
- Odwiedziny: 489734
- Do końca roku: 278 dni
- Do wakacji: 85 dni
33-140 Lisia Góra
Łukowa 86A
E-mail: splukowa@lisiagora.pl
Tel: (14) 678-80-56
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny
NOWESłowa na start! klasa 8
Prezentowane wymagania edukacyjne są zintegrowane z planem wynikowym autorstwa Magdaleny Lotterhoff będącym propozycją realizacji materiału zawartego w podręczniku Nowe Słowa na start!w klasie 8. Wymagania dostosowano do sześciostopniowej skali ocen.
Numer i temat lekcji |
Wymagania konieczne (ocena dopuszczająca)
Uczeń potrafi: |
Wymagania podstawowe (ocena dostateczna)
Uczeń potrafi to, co na ocenę dopuszczającą, oraz: |
Wymagania rozszerzające (ocena dobra)
Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz: |
Wymagania dopełniające (ocena bardzo dobra)
Uczeń potrafi to, co na ocenę dobrą, oraz: |
Wymagania wykraczające (ocena celująca)
Uczeń potrafi to, co na ocenę bardzo dobrą, oraz: |
2. Ja w społeczeństwie |
• opisać obraz • wymienićbarwy użyte przez malarza |
• omówić znaczenie zastosowanych przez malarza proporcji pomiędzy ludźmi a budynkami |
• zinterpretować znaczenie barw |
• zinterpretować sposób ukazania społeczności miejskiej na obrazie • wyrazić swoją opinię na temat obrazu |
• porównać obraz z innymi tekstami kultury przedstawiającymi miasto |
3. Twórca i jego czasy. Melchior Wańkowicz |
• wymienić najważniejsze elementy biografii Melchiora Wańkowicza |
• scharakteryzować twórczość Melchiora Wańkowicza |
• wskazać elementy autobiograficzne w książceZiele na kraterze |
• scharakteryzować twórczość Melchiora Wańkowicza |
• wypowiedzieć się o wydarzeniach historycznych współczesnych autorowi |
4. Na tropach tradycji – Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (lektura obowiązkowa) |
• zrelacjonować treść fragmentu utworu • przedstawić bohaterów fragmentu utworu |
• scharakteryzować bohaterów obu fragmentów utworu |
• omówić sposób prezentacji dworu pana Pisanki |
• przedstawić świat znikający polskiej szlachty z punktu widzenia narratora |
• stworzyć opis interesującego miejsca w swoim regionie |
5. Odpowiedzialność za słowo – Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (lektura obowiązkowa) |
• wyjaśnić pojęcia: literatura faktu, reportaż • zrelacjonować treść fragmentu utworu • przedstawić bohaterów fragmentu utworu • wskazać zadania researchera |
• scharakteryzować bohaterów fragmentu • przedstawić sposób pracy dziennikarzy w czasopiśmie „Time” |
• wyliczyć i omówić problemy, z którymizetknęła się Marta podczas wykonywania powierzonego zadania |
• zinterpretować sformułowaną przez ojca Marty puentę • wskazać wyrażenia środowiskowe, wyjaśnić ich znaczenia i określić ich funkcje w tekście |
• podjąć dyskusję na temat rzetelnych źródeł informacji |
6. Być razem |
• zreferować treść wiersza • określić rodzaj literacki • wskazać podmiot liryczny |
• określić funkcję zwrotów do adresata • opisać emocje wyrażane przez podmiot liryczny |
• wskazać elementy tworzące atmosferę spotkania bliskich osób • omówić funkcję skontrastowania dwóch przestrzeni: na zewnątrz i w środku przy stole |
• zinterpretować wymowę wiersza • przedstawić swoje spostrzeżenia dotyczącetworzenia atmosfery podczas spotkania bliskich sobie osób |
• omówić sposób przedstawienia spotkania bliskich w wybranym tekście kultury |
7. Ludzie wobec ludzi |
• zreferować treść wiersza • określić rodzaj liryki |
• wyjaśnić, w imieniu jakiej zbiorowości wypowiada się podmiot liryczny • scharakteryzować tytułowych ludożerców |
• zinterpretować zabieg stylistyczny zastosowany na początku wiersza • omówić funkcję użycia słowa ludożerca w utworze |
• zinterpretować zakończenie wiersza • odnieść wymowę wiersza do rzeczywistości codziennej |
• podjąć dyskusję na temat „ludożerców” w codziennej rzeczywistości • podjąć dyskusję na temat: Czy każdy ma w sobie ludożercę? |
8. Stereotypy |
• zreferować treść wywiadu • omówić przynależność tekstu do gatunku prasowego |
• wyjaśnić, w jaki sposób powstają stereotypy • omówić, w jaki sposób stereotypy wpływają na nasze zachowanie |
• wskazać sytuacje, w jakich stereotypy mogą być groźne • wyjaśnić rolę indywidualnych kontaktów w zwalczaniu stereotypów |
• zinterpretować znaczenie wyrażenia mentalne szufladki • odnaleźć elementy omówione w wywiadzie w rzeczywistości codziennej |
• wskazać i omówić teksty kultury prezentujące stereotypowe traktowanie jakiejś grupy |
9. Wykluczona – wpływ stereotypów na relacje między dziećmi |
• zrelacjonować fragment powieści • wypowiedzieć się na temat narratora • określić czas i przestrzeń akcji |
• scharakteryzować bohaterki występujące we fragmencie utworu • opisać relacje pomiędzy Jaelle a innymi uczennicami |
• wyjaśnić, dlaczego Jaelle nie chciała się upodobnić do rówieśniczek ze szkoły |
• wskazać stereotypy dotyczące społeczności romskiej przedstawione we fragmencie utworu • przedstawić zdobyte za pomocą różnych źródeł informacje na temat społeczności romskiej • podjąć dyskusję na temat problemów z zaakceptowaniem czyjejś inności |
• wypowiedzieć swoje zdanie na temat przyczyn wrogości wobec obcych • opisać wybrany stereotyp narodowy • przedstawić inny tekst kultury podejmujący temat Romów |
10. Czasy nietolerancji |
• wyjaśnić pojęcia: faszyzm, rasizm • zrelacjonować treść fragmentów utworu • określić rodzaj narracji |
• omówić znaczenie czasu i miejsca akcji dla wymowy fragmentu utworu • omówić funkcję postaci Jessego Owensa we fragmencie utworu • scharakteryzować Rudy’ego |
• wyjaśnić przyczynę reakcji ojca na zachowanie Rudy’ego • omówić dialog pomiędzy ojcem a synem |
• zinterpretować funkcję dziecięcej naiwności Rudy’ego dla wymowy fragmentu utworu |
• zaprezentować sylwetkę Jessego Owensa • na podstawie dowolnych źródeł opracować kontekst historyczny fragmentu utworu |
11. Być człowiekiem |
• wyjaśnić pojęcia: aforyzm, fraszka, paradoks • omówić przynależność gatunkową utworów Jana Sztaudyngera |
• wyjaśnić znaczenie sentencji Stanisława Jerzego Leca • wyjaśnić prawdy życiowe zawarte we fraszkach Jana Sztaudyngera |
• zinterpretować tytuł zbioru • wskazać paradoksy we fraszkach Jana Sztaudyngera i omówić je |
• odnieść uniwersalne prawdy zawarte w aforyzmach i fraszkach do swojego doświadczenia |
• odnaleźć odzwierciedlenie jednej z prawd zawartych we fraszkach lub aforyzmach w wybranym tekście kultury i omówić dostrzeżony związek |
12. i 13. Perswazja – sztuka językowego wywierania wpływu |
• wyjaśnić pojęcia: perswazja, apel, sugestia, uzasadnienie, negocjacje, reklama, manipulacja, etyka słowa • wymienić cechy wypowiedzi perswazyjnej • wymienić fazy negocjacji • wymienić sposoby nakłaniania w reklamie • wymienić elementy etyki słowa |
• odnaleźć w podanych tekstach apel, sugestię i uzasadnienie • wymienić sposoby manipulacji • wskazać reklamy, które nakłaniają odbiorcę do konkretnego działania • wskazać wypowiedzi wykorzystujące manipulację |
• skomponować wypowiedź perswazyjną na zadany temat • zanalizować hasła reklamowe pod kątem adresata • zanalizować wybrane reklamy pod kątem zabiegów manipulacyjnych |
• przeprowadzić negocjacje zgodnie z podanym schematem • ułożyć hasła reklamowe, nakłaniające do konkretnego działania |
• odnaleźć w reklamach i wypowiedziach polityków elementy manipulacji i zanalizować je • wygłosić publicznie mowę perswazyjną |
14. Słowo pisane – historia, charakterystyka, funkcja |
• przedstawić najważniejsze wydarzenia z historii piśmiennictwa • wymienić gatunki wypowiedzi prasowej |
• podzielić wypowiedzi pisemne na kategorie • rozpoznać gatunki wypowiedzi prasowej |
• omówić język prasy • wymienić cechy dobrego tekstu prasowego |
• zanalizować tekst prasowy według podanych kryteriów |
• podjąć dyskusję na temat wad i zalet publikacji drukowanych oraz elektronicznych |
15. O grzeczności w języku |
• wymienić zasady porozumiewania się w grzeczny sposób • wymienić formy grzecznościowe |
• dopasować słowa i zwroty grzecznościowe do adresata |
• wskazać wypowiedzi, w których zostały złamane zasady grzeczności w języku |
• sformułować wypowiedzi dostosowane do adresata |
• sformułować oficjalną mowę na zadany temat, uwzględniając wszystkie zasady grzeczności |
16., 17. Różne odmiany polszczyzny |
• wymienić odmiany polszczyzny • wskazać różnice pomiędzy odmianą oficjalną a nieoficjalną polszczyzny • wyartykułować podane wyrazy zgodnie z normą wzorcową • zaakcentować podane wyrazy zgodnie z normą wzorcową |
• wskazać wypowiedzi należące do oficjalnej i nieoficjalnej odmiany języka • wymienić sytuacje, w których można stosować nieoficjalną formę języka,oraz takie, w których należy stosować formę oficjalną |
• wyjaśnić różnice pomiędzy normą wzorcową a normą użytkową języka • rozpoznać wypowiedzi zgodne z normą wzorcową i normą użytkową |
• stworzyć wypowiedzi zgodne z wzorcową odmianą języka |
• zanalizować wybrane przez siebie wypowiedzi publicystyczne pod kątem zgodności z normami językowymi |
18. Podsumowanie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie • posłużyć się terminami i pojęciami:literatura faktu, stereotyp, aforyzm, fraszka, formy grzecznościowe, polszczyzna ogólna, odmiana oficjalna, odmiana nieoficjalna |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągnąć wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie zinterpretować wymagany materiał • właściwie uargumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
• wykorzystać bogate konteksty • sformułować i rozwiązać problem badawczy |
19. Niepokoje egzystencjalne |
• opisać, co zostało przedstawione na obrazie |
• omówić kompozycję dzieła • opisać krajobraz roztaczający się przed bohaterem obrazu |
• zinterpretować sposób przedstawienia bohatera |
• zinterpretować znaczenie barw dla wymowy obrazu • wyjaśnić wymowę obrazu |
• omówić wybrany obraz Caspara Davida Friedricha |
20. Twórca i jego czasy – Jan Kochanowski |
• wyjaśnić pojęcia: renesans, humanizm • wymienić najważniejsze etapy życia Jana Kochanowskiego |
• scharakteryzować twórczość Jana Kochanowskiego • omówić okoliczności powstania cyklu Trenów |
• wskazać cechy charakterystyczne renesansu |
• przedstawić specyfikę Trenów Jana Kochanowskiego |
• w kontekście biografii i twórczości Jana Kochanowskiego omówić rzeźbę Zygmunta Trembeckiego |
21., 22. Wobec śmierci – o Trenach Jana Kochanowskiego (lektura obowiązkowa) |
• wyjaśnić pojęcia: tren, porównanie homeryckie, puenta, przenośnia, symbol, peryfraza • zrelacjonować treść trenów • określić rodzaj liryki każdego z utworów • wskazać adresatów wymienionych na początku Trenu I, VII i VIII • wymienić cechy Urszulki przywołane przez podmiot liryczny w Trenie VIII |
Tren I • wyjaśnić funkcję apostrofy rozpoczynającej utwór • wskazać porównanie homeryckie i określić jego funkcję Tren V • wskazać porównanie homeryckie i określić jego funkcję • wyjaśnić przyczynę przywołania Persefony Tren VII • określić funkcję odwołania do ubiorów córki • omówić funkcję wykrzyknienia w puencie utworu |
Tren I • zinterpretować metaforyczne znaczenie smoka • omówić funkcję pytania retorycznego w zakończeniu utworu Tren V • zinterpretować metaforyczne znaczenie oliwki i sadownika • zinterpretować znaczenie pytania retorycznego w puencie utworu Tren VII • omówić funkcję zdrobnień • zinterpretować dwojakie znaczenie słowa skrzynka, użytego utworze Tren VIII • zinterpretować funkcję kontrastu w ukazaniu domu: przed i po śmierci Urszuli |
Tren I • zinterpretować znaczenie puenty • zinterpretować wymowę utworu Tren V • zinterpretować wymowę utworu Tren VII • zinterpretować wymowę utworu • porównać omówione treny i wyrazić swoją opinię na temat zawartego w nich ładunku emocjonalnego |
• omówić wybrany tekst kultury, w którym została przedstawiona strata bliskiej osoby, i porównać go z utworami Jana Kochanowskiego |
23. W zaświatach – kontekst interpretacyjny do Trenów |
• zrelacjonować treść wiersza • wskazać podmiot liryczny w wierszu |
• opisać sytuację liryczną • wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego • opisać wizję zaświatów przedstawioną w wierszu |
• wskazać peryfrazę i określić jej funkcję • omówić sposób, w jaki został przedstawiony Bóg |
• zinterpretować puentę wiersza |
• wypowiedzieć się na temat uniwersalnej prawdy o człowieku zawartej w wierszu • omówić wizje zaświatów przedstawione w wybranych tekstach kultury |
24. Tęsknota pielgrzyma |
• wyjaśnić pojęcia: hymn, refren, anafora • zrelacjonować treść wiersza • wskazać podmiot liryczny • wskazać adresata lirycznego |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego • nazwać emocje towarzyszące podmiotowi lirycznemu • określić funkcję adresata • określić miejsce, w którym znajduje się podmiot liryczny oraz jego położenie względem domu |
• scharakteryzować obraz Boga wyłaniający się z utworu • określić przyczyny smutku podmiotu lirycznego |
• omówić funkcję refrenu i anafory • zinterpretować wymowę wiersza |
• omówić kontekst historyczny utworu • podjąć dyskusję na temat przyczyn i konsekwencji emigracji |
25. List do Boga |
• zrelacjonować treść fragmentu utworu • określić narrację fragmentu utworu |
• scharakteryzować bohaterów fragmentu utworu • określić temat przewodni fragmentu utworu • wypowiedzieć się na temat prawdziwości opowieści snutych przez panią Różę • wskazać cechy listu we fragmencie utworu |
• podjąć spekulacje na temat celu, w jakim pani Róża opowiada Oskarowi historie • omówić relacje łączące Oskara z panią Różą |
• wypowiedzieć się na temat języka, jakim posługują się bohaterowie |
• odnaleźć konteksty i nawiązania |
26. Korzyści z przemijania |
• zrelacjonować treść wiersza • wskazać podmiot liryczny |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego • wskazać stały związek frazeologiczny użyty w wierszu i omówić jego funkcję |
• postawić tezę interpretacyjną • omówić postawę podmiotu lirycznego wobec otaczającej rzeczywistości • zinterpretować funkcję środków stylistycznych użytych w wierszu |
• zinterpretować sposób ukazania przemijania w wierszu • zanalizować obraz miłości przedstawiony w wierszu |
• omówić różne sposoby przedstawienia motywu przemijania w tekstach kultury |
27. Przepis na życie
|
• wyjaśnić pojęcie ironia • zrelacjonować treść wiersza • wskazać podmiot liryczny |
• wskazać środki stylistyczne • omówić stosunek osoby mówiącej do formułowanych wskazówek • wskazać w wierszu ironię |
• postawić tezę interpretacyjną • określić funkcje użytych środków stylistycznych • wypowiedzieć się na temat osoby, która stosowałaby się do wymienionych porad |
• sformułować rzeczywisty katalog zasad, którymi powinien się kierować człowiek |
• podjąć dyskusję na temat konsekwencji postawy nonkonformistycznej |
28. Wyrażanie opinii |
• wyjaśnić pojęcia: opinia, informacja • wymienić zasady, które powinny być przestrzegane podczas wyrażania opinii |
• wyjaśnić różnicę pomiędzy opinią a informacją • odróżnić informację od opinii |
• sporządzić notatkę zawierającą informacje |
• sformułować opinie wraz z uzasadnieniem |
|
29. Muzyka |
• zrelacjonować rozwój muzyki na poszczególnych etapach historii kultury • wymienić elementy języka muzyki |
• wymienić rodzaje muzyki rozrywkowej |
• omówić rolę muzyki w wybranym filmie • ocenić utwór muzyczny na podstawie podanych kryteriów |
• zastosować elementy języka muzyki do analizy wybranego utworu |
• stworzyć prezentację na temat ulubionego muzyka bądź gatunkumuzyki • stworzyć prezentację na temat muzyki etnicznej charakterystycznej dla swojego regionu |
30. Języki środowiskowe i zawodowe |
• wyjaśnić pojęcia: języki środowiskowe, języki zawodowe, kolokwializmy, profesjonalizmy |
• odróżnić języki środowiskowe od języków zawodowych • wskazać kolokwializmy w podanym tekście |
• wymienić przykłady języków środowiskowych języków i zawodowych • wymienić cechy gwary uczniowskiej |
• rozpoznać podane rodzaje języków środowiskowych |
• stworzyć dłuższą wypowiedź ustną zawierającą elementy wybranego języka środowiskowego |
31. Dialekty i gwary |
• wyjaśnić pojęcia: dialekt, gwara • wymienić istniejące w Polsce dialekty |
• wskazać różnice pomiędzy gwarą a dialektem |
• w podanych przykładach wskazać różnice pomiędzy gwarą a językiem ogólnonarodowym |
• przekształcić tekst gwarowy na ogólnopolski |
• stworzyć minisłownik wybranej gwary |
32. O stylu wypowiedzi |
• wymienić style funkcjonujące w polszczyźnie • zreferować podstawową zasadę dobrego stylu |
• wymienić cechy każdego ze stylów • wymienić szczegółowe zasady dobrego stylu |
• rozpoznać styl podanej wypowiedzi • skorygować błędy stylistyczne w podanym tekście |
• stworzyć tekst w wybranym stylu |
|
33. , 34. Podsumowanie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie • posłużyć się terminami i pojęciami:porównanie homeryckie, tren, peryfraza, wyrażanie opinii, języki środowiskowe, języki zawodowe, dialekty, gwara, style wypowiedzi |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągnąć wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie zinterpretować wymagany materiał • właściwie uargumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
• wykorzystywać bogate konteksty • sformułować i rozwiązać problem badawczy |
35. Wzorce |
• wyjaśnić pojęcia: wzorzec, kompozycja fotografii • opisać, co znajduje się na zdjęciu |
• omówić kompozycję zdjęcia |
• wskazać elementy pracy lekarza, które zostały wyeksponowane na zdjęciu |
• wypowiedzieć swoją opinię na temat fotografii i uzasadnić ją |
• wyjaśnić, kim był Zbigniew Religa |
36. Twórca i jego czasy – Aleksander Kamiński |
• wyjaśnić pojęcia: harcerstwo, literatura podziemna • wymienić najważniejsze etapy życia Aleksandra Kamińskiego |
• omówić kontekst historyczny twórczości Aleksandra Kamińskiego |
• wyjaśnić genezę powstania Kamieni na szaniec |
• przedstawić znaczenie Kamieni na szaniec dla współczesnych autorowi odbiorców |
• wypowiedzieć się na temat literatury podziemnej w okupowanej Polsce |
37., 38., 39., 40., 41. Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec (lektura obowiązkowa) |
Do fragmentu utworu: • zrelacjonować treść fragmentu utworu Do całości utworu: • wyjaśnić pojęcia: okupacja, Szare Szeregi, sabotaż, dywersja, literatura faktu • zrelacjonować treść książki • określićrodzaj narracji • zrelacjonować przebieg akcji pod Arsenałem |
Do fragmentu utworu: • omówić świat przedstawiony we fragmencie utworu • scharakteryzować bohaterów fragmentu utworu Do całości utworu: • omówić świat przedstawiony • opisać rzeczywistość okupowanej Warszawy • wymienić i scharakteryzować bohaterów pierwszoplanowych • opisać perypetie bohaterów działających w małym sabotażu i w dywersji |
Do fragmentu utworu: • wyjaśnić, dlaczego Rudy czuł się szczęśliwy pomimo dojmującego bólu i świadomości zbliżającej się śmierci Do całości utworu: • wypowiedzieć się na temat specyfiki pokolenia, do którego należeli bohaterowie • wskazać cechy gawędy harcerskiej i literatury faktu |
Do fragmentu utworu: • w kontekście danego fragmentu utworu zinterpretować tytuł utworu Do całości utworu: • podjąć dyskusję na temat celowości przeprowadzenia akcji pod Arsenałem w świetle jej skutków • podjąć dyskusję na temat ówczesnego i współczesnego rozumienia słowa patriotyzm |
• porównać sposób ukazania akcji pod Arsenałem oraz jej skutków w książce Aleksandra Kamińskiego oraz w filmie w reżyserii Roberta Glińskiego |
42., 43. Twardy charakter |
• wyjaśnić pojęcia: literatura faktu, alianci • zrelacjonować treść fragmentu utworu |
• wypowiedzieć się na temat narratora • scharakteryzować Kazimierza Daszewskiego |
• wskazać cechy gatunkowe utworu |
• omówić kontekst historyczny utworu |
• porównać postawy Kazimierza Daszewskiego oraz bohaterów Kamieni na szaniec |
44. Geniusz czarodziejski |
• zrelacjonować treść fragmentów utworu |
• wymienić słabe i mocne strony charakteru Steve’a Jobsa |
• omówić stosunek autora tekstu do opisywanego bohatera |
• podjąć dyskusję na temat pożądanych cech lidera |
• przedstawić wybraną postać, która wykazuje cechy dobrego lidera |
45. Czy można być świętym? |
• wyjaśnić pojęcie apostrofa • zrelacjonować treść wiersza • określić rodzaj liryki • wskazać adresatów wiersza |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego |
• postawić tezę interpretacyjną • wskazać środki stylistyczne i określić ich funkcję |
• zinterpretować wymowę wiersza |
• przedstawić sylwetkę św. Franciszka z Asyżu |
46. Zbuntowany |
• wyjaśnić pojęcie idealizm • zrelacjonować treść fragmentów • określić rodzaj narracji |
• scharakteryzować głównego bohatera • określićstany emocjonalne rozmawiających postaci • wskazać powody wydalenia bohatera ze szkoły |
• omówić stosunek bohatera do rzeczywistości • wskazać w bohaterze cechy idealisty |
• zinterpretować marzenie chłopaka dotyczące jego przyszłości |
• omówić wybrane dzieło filmowe przedstawiające motyw buntu młodych ludzi |
47. Ratować innych |
• wyjaśnić pojęcie wywiad • zrelacjonować treść wywiadu |
• wyjaśnić, czym dla bohatera wywiadu jest rodzina • wskazać elementy obyczajowości strażaków • przedstawić wartości, jakimi kierowali się strażacy |
• omówić konsekwencje, jakie poniósł Stanisław Trojanowski w wyniku akcji ratowniczej |
• zinterpretować rozmowę strażaka z synem |
• przybliżyć wydarzenia, którerozegrały się w Nowym Jorku 11 września 2001 roku |
48. Po co nam autorytety? |
• wyjaśnić pojęcie wywiad • zrelacjonować treść wywiadu |
• wyliczyć zasady, którymi warto się kierować podczas poszukiwania autorytetu • wskazać różnice pomiędzy autorytetem a guru |
• omówić rolę autorytetu we współczesnym świecie • zanalizować wywiad pod kątem sposobu zadawania pytań przez dziennikarkę |
• podjąć dyskusję na temat współczesnych autorytetów • podjąć dyskusję na temat traktowania celebrytów jako autorytety |
• przedstawić swój autorytet i uzasadnić wybór |
49., 50. Sprawozdanie z filmu i spektaklu |
• wymienić elementy, które powinny się znaleźć we wstępie, w rozwinięciu i w zakończeniu sprawozdania |
• stworzyć plan sprawozdania ostatnio obejrzanego filmu lub spektaklu |
• wyselekcjonować informacje przydatne do sporządzeniasprawozdania |
• stworzyć pisemne sprawozdanie z filmu bądź spektaklu |
|
51., 52. Recenzja |
• wymienić elementy, z których składa się recenzja • odróżnić recenzję od sprawozdania |
• stworzyć plan recenzji |
• wyselekcjonować informacje przydatne do sporządzenia recenzji |
• ocenić poszczególne elementy dzieła • stworzyć recenzję wybranego filmu |
|
53. Telewizja |
• zrelacjonować etapy rozwoju telewizji • wskazać momenty przełomowe w rozwoju telewizji • podać przykłady gatunków telewizyjnych |
• scharakteryzować wybrane programy telewizyjne |
• omówić specyfikę języka przekazu telewizyjnego |
• ocenić wybrany program telewizyjny według podanych kryteriów • porównać różne przykłady tego samego gatunku telewizyjnego |
• wypowiedzieć się na temat roli telewizji w życiu swoich rówieśników • podjąć dyskusję na temat jakości i funkcji reklam telewizyjnych • przygotować prezentację na temat swojego ulubionego serialu |
54. Treść i zakres wyrazu |
• wyjaśnić pojęcia: treść wyrazu, zakres wyrazu • odróżnić treść od zakresu wyrazu |
• wyjaśnić zależność pomiędzy treścią a zakresem wyrazu |
• porównać treść i zakres wyrazu w podanych przykładach |
• podane wyrazy zastąpić słowami o bogatszej treści • podane wyrazy zastąpić słowami o szerszym zakresie |
|
55. Rodzaje wyrazów ze względu na znaczenie |
• wyjaśnić pojęcia: synonim, antonim, homonim, wyraz wieloznaczny, eufemizm |
• zastąpić podane wyrazy synonimami • podać antonimy do danych wyrazów |
• wyjaśnić różnice pomiędzy wyrazami wieloznacznymi a homonimami • wyjaśnić znaczenie podanych eufemizmów |
• podać różne znaczenia danych wyrazów |
|
56. Neologizmy i archaizmy |
• wymienić rodzaje neologizmów i zapożyczeń |
• podzielić neologizmy na kategorie • odnaleźć neologizmy w tekście |
• wyjaśnić znaczenie podanych neologizmów |
• wskazać archaizmy w przysłowiach i wyjaśnić ich znaczenie |
|
57., 58. Podsumowanie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie • posłużyć się terminami i pojęciami: wojenna literatura faktu, apostrofa, sprawozdanie z filmu i spektaklu, recenzja, synonimy, antonimy, homonimy, wyrazy wieloznaczne, neologizmy, archaizmy |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągnąć wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie zinterpretować wymagany materiał • właściwie uargumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
• wykorzystywać bogate konteksty • sformułować i rozwiązać problem badawczy |
59. Polskość |
• podać informacje na temat Wystaw Światowych EXPO • opisać Pawilon Polski |
• opisać tradycyjne i nowoczesne elementy Pawilonu Polskiego |
• określić związek wzornictwa budynku z Polską i polskością • wypowiedzieć się na temat wartości związanych z polskością, jakie warto promować za granicą |
||
60. Twórca i jego czasy. Adam Mickiewicz |
• wyjaśnić pojęcia: szlachta, Wielka Emigracja, epopeja narodowa • wymienić najważniejsze etapy życia Adama Mickiewicza |
• scharakteryzować twórczość Adama Mickiewicza |
• omówić genezę Pana Tadeusza |
• wymienić cechy epopei obecne w Panu Tadeuszu |
• zanalizować obraz Dietricha Montena |
61., 62., 63., 64., 65. i 66. Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (lektura obowiązkowa) |
• wyjaśnić pojęcia: epopeja, inwokacja, szlachta, dworek szlachecki, komizm, ironia Do fragmentu utworu: • zrelacjonować treść fragmentu • wskazać adresatów inwokacji Do całości utworu: • zrelacjonować treść utworu • wymienić obyczaje szlacheckie opisane w utworze |
Do fragmentu utworu: • wypowiedzieć się na temat narratora fragmentu utworu Do całości utworu: • opisać strukturę społeczną szlachty polskiej • scharakteryzować Jacka Soplicę, Hrabiego, Sędziego i Gerwazego • wymienić wydarzenia historyczne przywołane w koncercie Jankiela • wymienić cechy gatunkowe utworu |
Do fragmentu utworu: • wskazać, w jaki sposób inwokacja nawiązuje do tradycji eposu homeryckiego Do całości utworu: • wypowiedzieć się na temat sposobu przedstawienia społeczności dobrzyńskiej • wskazać komizm w sposobie przedstawienia niektórych bohaterów |
Do fragmentu utworu: • zanalizować sposób przedstawienia ojczyzny w inwokacji • zanalizować elementy wystroju dworku szlacheckiego w kontekście tradycji i patriotyzmu Do całości utworu: • podjąć dyskusję na temat zalet i wad szlachciców przedstawionych w utworze • zinterpretować częste pojawianie się w utworze słowa ostatni • zinterpretować tytuł utworu |
• omówić kontekst historyczny, w jakim powstało dzieło, oraz kontekst historyczny wydarzeń przedstawionych w utworze • podjąć dyskusję na temat przyczyn określenia dzieła Mickiewicza epopeją narodową, skoro opisana została tam tylko jedna warstwa społeczna • porównać tekst Adama Mickiewicza z reżyserską wizją Andrzeja Wajdy |
67. Polski patriotyzm
|
• wyjaśnić pojęcia: martyrologia, postawa obywatelska • zrelacjonować treść wywiadu |
• wymienić cechy nowoczesnego patriotyzmu |
• wskazać źródła tradycyjnego pojmowania patriotyzmu • porównać patriotyzm tradycyjny i patriotyzm nowoczesny w kontekście współczesnej rzeczywistości |
• sformułować definicję współczesnego patriotyzmu |
• podjąć dyskusję na temat postaw patriotycznych |
68. Twórca i jego czasy. Stefan Żeromski |
• wyjaśnić pojęcie rusyfikacja • wymienić najważniejsze etapy życia Stefana Żeromskiego |
• przedstawić okoliczności powstania Syzyfowych prac |
• przedstawić tematy poruszane w utworze |
• omówić kontekst społeczno-historyczny twórczości Żeromskiego |
|
69., 70., 71., 72., 73. Stefan Żeromski, Syzyfowe prace (lektura obowiązkowa) |
Do fragmentu utworu: • wyjaśnić pojęcie rusyfikacja • zrelacjonować fragment powieści Do całości utworu: • wyjaśnić pojęcia: zabory, rusyfikacja • zrelacjonować treść powieści |
Do fragmentu utworu: • scharakteryzować Bernarda Zygiera Do całości utworu: • omówić świat przedstawiony • scharakteryzować Marcina Borowicza i Andrzeja Radka • wymienić metody rusyfikacji przedstawione w powieści |
Do fragmentu utworu: • wypowiedzieć się na temat przyczyn lekceważenia przez uczniów lekcji języka polskiego Do całości utworu: • przedstawić sytuację społeczeństwa polskiego po powstaniu styczniowym • omówić sposoby walki z rusyfikacją przedstawione w utworze • zinterpretować tytuł powieści |
Do fragmentu utworu: • omówić i zanalizować reakcje uczniów na recytację Reduty Ordona Do całości utworu: • zanalizować skutki zabiegów rusyfikacyjnych • przedstawić postawy członków polskiej społeczności wobec działań zaborców i zanalizować ich przyczyny |
• podjąć dyskusję na temat potrzeby zachowywania tożsamości narodowej |
74. Polska moim domem |
• wyjaśnić pojęcie superbohater • zrelacjonować treść utworu |
• wymienić cechy Kapitana Polski • wyjaśnić pochodzenie nazwy Kapitan Polska |
• omówić sposób przedstawienia Polski w utworze • wyjaśnić funkcję nawiązania do wydarzeń z historii Afryki |
• zinterpretować wymowę utworu |
• porównać przedstawionego w utworze Kapitana Polskę do Kapitana Ameryki |
75. Oczami obcokrajowca |
• zrelacjonować treść fragmentu |
• wymienić rytuały związane z polską gościnnością |
• opisać różnice pomiędzy mentalnością niemiecką a polską • wypowiedzieć się na temat stylu fragmentu utworu |
• zanalizować przyczyny komizmu poszczególnych fragmentów |
• podjąć dyskusję na temat różnic w mentalności przykładowych narodowości • podjąć dyskusję na temat stereotypowego postrzegania mentalności innych narodowości |
76. Tęsknota za Polską |
• wyjaśnić pojęcia: emigracja, mała ojczyzna • zrelacjonować treść piosenki |
• wypowiedzieć się na temat podmiotu lirycznego • porównać rzeczywistość londyńską i lwowską |
• postawić tezę interpretacyjną • wskazać wyrazy nacechowane emocjonalnie i omówić ich funkcję • wyjaśnić funkcję użycia regionalizmów w utworze |
• zinterpretować przesłanie utworu |
• przytoczyć i omówić wybrany tekst kultury poruszający temat małej ojczyzny |
77., 78. i 79. Przemówienie |
• wymienić cechy różnych rodzajów przemówień • wymienić elementy niezbędne do przygotowania przemówienia |
• przedstawić elementy, z których powinno się składać dobrze skomponowane przemówienie • przygotować plan przemówienia |
• wyliczyć strategie zdobycia przychylności słuchaczy, sposoby prezentacji argumentów i formułowania zakończenia przemówienia |
• zanalizować przykładowe przemówienia pod kątem tematu i stosowanych strategii • wygłosić przemówienie |
|
80. Komiks |
• przedstawić historię komiksu |
• omówić język komiksu • przedstawić różnice pomiędzy komiksem amerykańskim a komiksem europejskim |
• przedstawić wybrany komiks i ocenić go według podanych kryteriów |
• porównać wybrane komiksy i ocenić je według podanych kryteriów |
• stworzyć projekt komiksu • przedstawić film inspirowany komiksem i omówić jego specyfikę |
81. i 82. Odmienne części mowy – powtórzenie wiadomości |
• wymienić odmienne części mowy |
• scharakteryzować odmienne części mowy • określić cechy charakterystyczne deklinacji trudnychrzeczowników |
• odnaleźć nieosobowe formy czasownika w tekście i określić je • dokonać właściwej deklinacji rzeczowników • właściwie odmienić i stopniować przymiotniki |
• właściwie określić formy czasownika osobowego • właściwie określićformy zaimków i poprawnie je stosować • właściwie nazywać rodzaje liczebników |
|
83. Nieodmienne części mowy – powtórzenie wiadomości |
• wymienić nieodmienne części mowy |
• scharakteryzować nieodmienne części mowy • wskazać spójniki, przed którymi stawiamy przecinek |
• wskazać przysłówki, które podlegają stopniowaniu |
• rozpoznać nieodmienne części mowy |
|
84. Pisownia nie z różnymi częściami mowy |
• wymienić części mowy pisane łącznie z partykułą nie • wskazać, które części mowy pisze się rozdzielnie z partykułą nie |
• zastosować poznane zasady w praktyce |
• skorygować tekst pod względem pisowni partykułynie z różnymi częściami mowy |
• stworzyć tekst, stosując różne części mowy z partykułą nie |
|
85., 86. Podsumowanie wiadomości |
• odtworzyć najważniejsze fakty, sądy i opinie • posłużyć się terminami i pojęciami: epopeja, inwokacja, przemówienie, odmienne części mowy, nieodmienne części mowy |
• wykorzystać najważniejsze konteksty |
• wyciągnąć wnioski • określić własne stanowisko |
• poprawnie zinterpretować wymagany materiał • właściwie uargumentować • uogólnić, podsumować i porównać |
• wykorzystać bogate konteksty • sformułować i rozwiązać problem badawczy |
87. Utopie |
• wyjaśnić pojęcie kadr • opisać, co widzi na fotografii |
• omówić kompozycję kadru |
• wskazać elementy fantastyczne na fotografii |
• zinterpretować kolorystykę i światło na fotografii • zinterpretować wymowę kadru |
• wypowiedzieć się na temat filmu Kraina jutra |
88. Prawdziwa utopia |
• zrelacjonować treść fragmentu utworu |
• wymienić zasady panujące w Utopii |
• porównać funkcjonujący w Utopii system społeczny ze znanym mu rzeczywistym systemem |
• podjąć dyskusję na temat tego, dlaczego do rzeczywistości codziennej nie można wprowadzić systemu obowiązującego w Utopii |
• podjąć dyskusję na temat życia w świecie idealnym |
89. Moralność a prawo |
• wyjaśnić pojęcie antyutopia • zrelacjonować treść fragmentów utworu • określić rodzaj narracji |
• omówić świat przedstawiony w utworze • omówić sytuację, w której znalazła się bohaterka • omówić sposób sprawowania władzy w Panem |
• |