WYMAGANIA EDUKACYJNE kl. II
CZYTANIE
- Czyta po cichu wyrazy i krótkie zdania oraz głośno krótkie teksty w sposób płynny.
- Czyta po cichu i głośno ze zrozumieniem krótkie teksty.
- Odróżnia utwory wierszowane od prozy.
- Korzysta z czytelni i biblioteki, z różnych źródeł informacji i technologii informacyjnej.
- Uwzględnia pierwsze litery wyrazów z różnych tekstów, porządkuje je wg kolejności alfabetycznej.
- Czyta po cichu i głośno ze zrozumieniem polecenia oraz teksty o różnorodnej tematyce zapisane na tablicy lub w podręczniku w formie zwartego tekstu.
- Czyta liczby jedno-, dwucyfrowe zapisane cyframi i słownie.
- Czyta znaki rzymskie I-XII.
- Odczytuje wskazania linijki, wagi, termometra, zegara.
- Czyta daty.
- Czyta ze zrozumieniem symbole, wykresy, tabelki, skróty, teksty użytkowe, plany i elementy mapy.
MÓWIENIE
- Układa wielozdaniowe wypowiedzi związane z przeżyciami, wydarzeniami z życia, z czytanymi lub wysłuchanymi utworami literackimi, oglądanymi sztukami teatralnymi, audycjami telewizyjnymi i filmami.
- Stosuje w mowie elementy techniki języka mówionego: pauzy, tempo, siła głosu, odpowiednia intonacja.
- Wygłasza wiersze z pamięci z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, tempa, pauz, siły głosu.
- Formułuje pytania związane z wydarzeniami z najbliższego otoczenia, zainteresowaniami i opracowywanymi tekstami.
- Udziela odpowiedzi, zwracając uwagę na ich poprawność i trafność formułowanych zdań.
- Prowadzi rozmowę (mówi i słucha) związaną z wydarzeniami z otoczenia, zainteresowaniami, czytanymi tekstami, oglądanymi audycjami telewizyjnymi.
- Formułuje zdania pytające, oznajmujące, rozkazujące i wykrzyknikowe.
- Wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym i stylistycznym.
- Poszukuje trafnych określeń, używając wyrazów bliskoznacznych, wieloznacznych, o znaczeniu podobnym i przeciwnym.
- Opowiada o typowych sytuacjach życia codziennego.
- Jasno artykułuje swoje oczekiwania i potrzeby, prezentuje swój punkt widzenia.
- Używa podstawowe zwroty w języku obcym związane z czynnościami dnia codziennego.
- Ocenia efekty własnej pracy.
- W swoich wypowiedziach używa zwrotów grzecznościowych.
- Składa życzenia swoim bliskim z różnych okazji.
SŁUCHANIE
- Słucha i rozumie teksty wzorowo czytane przez nauczyciela oraz uczniów.
- Słucha i rozumie nagrania baśni, bajek, utworów poetyckich innych tekstów literackich.
- Słucha ze zrozumieniem opowiadań, pytań, poleceń, krótkich instrukcji oraz wypowiedzi nauczyciela i uczniów.
- Słucha i rozpoznaje brzmienie głosów, instrumentów muzycznych, dźwięków, rytmów, tempa.
- Rozpoznaje elementy akustyki środowiska człowieka, muzyki i utworów muzycznych.
PISANIE
- Pisze czytelnie, płynnie wyrazy i zdania, uwzględniając prawidłowy kształt liter, ich proporcje, właściwe łączenie i właściwie rozmieszcza wyrazy w zdaniach.
- Przepisuje drukowane zdania i krótkie teksty, teksty z lukami powiązane z trudnościami ortograficznymi.
- Pisze z pamięci i ze słuchu zdania i krótkie teksty z wykorzystaniem elementarnych zasad pisowni.
- Poprawnie stosuje w piśmie kropkę, przecinek, pytajnik, wykrzyknik.
- Pisze krótkie wypowiedzi na podstawie przeżyć, oglądanych ilustracji, historyjek obrazkowych.
- Pisze zdania opisujące przedmioty.
- Pisze krótkie listy, życzenia, adresuje list.
- Zapisuje liczby w zakresie 100, korzystając z zapisu cyfrowego.
- Pisze znaki rzymskie w zakresie I-XII.
- Zapisuje datę dowolnym sposobem.
- Zapisuje wyniki różnych pomiarów (mierzenia, ważenia, temperatury).
- Zapisuje elementy pogody za pomocą różnych symboli.
- Pisze zdania pytające oraz oznajmujące jako odpowiedzi na pytania.
- Pisze symbole i skróty związane z realizowanymi treściami.
- Korzysta z nowych, dostępnych mu technologii informacyjnych.
OBLICZANIE
- Przelicza przedmioty, liczy kolejno i wstecz, posługuje się liczebnikami porządkowymi oraz porównuje liczby w zakresie100.
- Wyodrębnia w zapisie liczby jedności, dziesiątki.
- Mnoży i dzieli liczby w zakresie 30.
- Sprawdza poprawność wykonywanych działań.
- Rozwiązuje zadania tekstowe jednodziałaniowe w tym na porównywanie różnicowe oraz układa treść zadania do sytuacji, rysunku, schematu, zapisu matematycznego.
- Mierzy różne długości miarką centymetrową.
- Mierzy ilości płynów (dowolną jednostką), masę (z użyciem odważników).
- Mierzy temperatury, odczytuje wskazania termometru bez posługiwania się liczbami ujemnymi.
- Zna nazwy dni tygodnia, miesięcy oraz ich kolejność; stosuje pojęcia: minuta, godzina, pół godziny; odczytuje i zapisuje liczby rzymskie od I do XII; wykonuje proste obliczenia kalendarzowe w zakresie pełnych miesięcy i zegarowe w zakresie pełnych godzin.
- Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (kwadrat, prostokąt, trójkąt, koło); mierzy długości odcinków i rysuje za pomocą linijki odcinki o danej długości.
RYSOWANIE/MALOWANIE
- Przedstawia w swoich pracach plastycznych zjawiska i wydarzenia z otaczającej rzeczywistości, wyraża swoje marzenia, nastrój, przeżycia inspirowane utworem literackim, muzycznym, zmianami pogody w przyrodzie w różnych porach roku.
- Wykorzystuje różnorodne materiały w działalności manualnej.
- Rysuje za pomocą przyrządów odcinki, linie proste prostopadłe, równoległe, prostokąty, kwadraty, trójkąty.
- Organizuje swoją pracę poprzez planowanie, organizację stanowiska, racjonalne wykorzystanie materiału i czasu.
ŚPIEWANIE
- Akompaniuje do piosenek i zabaw za pomocą efektów akustycznych i instrumentów perkusyjnych niemelodycznych.
- Śpiewa piosenki jednogłosowe indywidualnie i zbiorowo.
TWORZENIE
- Tworzy swobodne teksty.
- Uczestniczy w inscenizowaniu tekstu (dramatyzacja, dialogi bezpośrednie i telefoniczne, teatrzyki).
- Przedstawia sytuacje życiowe w inscenizacjach, grach dramatycznych.
- Improwizuje melodie do krótkich tekstów.
- Swobodnie interpretuje ruchem tematy rytmiczne, piosenki, utwory instrumentalne.
BADANIE
- Korzysta z podręcznika i książek pomocniczych, słowników.
- Przeprowadza proste doświadczenia, obserwacje, pomiary, zwracając uwagę na rzeczy istotne.
- Obserwuje regularne zmiany zachodzące w przyrodzie.
- Obserwuje ruch drogowy, krajobraz, zmiany zachodzące w przyrodzie i środowisku życia człowieka, pracę ludzi, rośliny i zwierzęta w różnych ekosystemach.
- Wyodrębnia cechy istotne, klasyfikuje pojęcia.
- Krytycznie ocenia efekty własnych działań.
ORGANIZOWANIE WŁASNYCH DZIAŁAŃ
- Ustala kolejność czynności.
- Ocenia wyniki swojego działania.
- Przestrzega ładu i porządku.
- Ocenia własną pracę w realizacji zadania grupowego.
- Pracuje systematycznie, dążąc do zrealizowania zadań edukacyjnych.
DOSKONALENIE SIĘ
- Ocenia postępowanie swoje i innych jako członków różnych społeczności oraz uczestników ruchu drogowego, pasażerów, widzów, opiekunów zwierząt, działanie w środowisku przyrodniczym.
- Właściwie reaguje na sygnały alarmowe oraz przejawy niebezpieczeństw, szukając pomocy w sytuacjach zagrożenia.
- Przestrzega norm postępowania jako członek społeczności domowej, szkolnej, lokalnej oraz uczestnik ruchu drogowego, pasażer, widz, opiekun przyrody, zwierząt.
- Przyjmuje prawidłową postawę w czasie realizowania zadań edukacyjnych.
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa w domu, szkole, na drodze, uzasadnia swoje postępowanie.
- Chętnie podejmuje różne formy aktywności zdrowotnej oraz przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie kąpieli, zabaw.
- Zachowuje zasady bezpieczeństwa dotyczące zatruć pokarmowych oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
- Zachowuje obowiązujące zasady uczestnicząc w grach, zabawach.
- Dba o czystość ciała i higienę osobistą oraz porządek i czystość otoczenia.
- Wykazuje poczucie przynależności do grup społecznych, w których funkcjonuje.
OCENA UMIEJĘTNOŚCI I WIADOMOŚCI UCZNIÓW
poziom umiejętności i wiadomości
|
przeliczenie punktów wg skali procentowej
|
informacja dla ucznia o c e n a
|
informacja dla nauczyciela
|
bardzo wysoki
|
100%
|
znakomicie, wspaniale (6)
|
uczeń opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania
|
wysoki
|
98% - 90%
|
bardzo dobrze (5)
|
wysokie umiejętności zna, wie, potrafi zastosować, jest samodzielny
|
średni
|
89% - 75%
|
dobrze, poprawnie, bardzo ładnie(4)
|
dobrze opanowane umiejętności z niewielkimi błędami popełnia błędy, myli się, pracuje samodzielnie
|
zadowalający
|
74% - 50%
|
przeciętnie, zadowalająco, nieźle (3)
|
średnio opanowane umiejętności wie, ale potrzebuje wsparcia i niewielkiej pomocy nauczyciela wie, ale potrzebuje wsparcia i niewielkiej pomocy nauczyciela
|
niski
|
49% - 30%
|
słabo (2)
|
duże braki w umiejętnościach, nie opanował podstawowych umiejętności i wiadomości, pracuje z pomocą nauczyciela
|
bardzo niski
|
29% i mniej
|
bardzo słabo, źle (1)
|
uczeń niewiele potrafi, konieczna jest pomoc, nie zna materiału, nie radzi sobie nawet przy pomocy nauczyciela
|
Do obszarów ocenianych należą:
1) odpowiedzi ustne;
2) prace pisemne ( testy, kartkówki, sprawdziany );
3) zadania domowe; (informacja o braku zadania-bz- obliguje do niezwłocznego uzupełnienia pracy)
4) praca i aktywność ucznia w czasie lekcji;
5) wytwory pracy ucznia;
6) prowadzenie zeszytów przedmiotowych i zeszytów ćwiczeń.
Sposoby sprawdzania postępów uczniów:
1) zadawanie uczniom pytań w czasie lekcji powtórzeniowych przeznaczonych w całości na utrwalenie i jednocześnie na kontrolę (kontrola ustna);
2) dawanie uczniom poleceń (wykonanie zadań, ćwiczeń), które wykonują ustnie bądź pisemnie na tablicy, w zeszycie przedmiotowym;
3) prace klasowe w postaci przepisywania, pisania z pamięci i ze słuchu i samodzielnego pisania zadań;
4) stosowanie nauczycielskich sprawdzianów bądź wystandaryzowanych testów osiągnięć szkolnych;
5) obserwowanie uczniów w czasie zajęć dydaktycznych (w celu stwierdzenia, czy wszyscy uczniowie rozumieją omawiane zagadnienie);
6) zadawanie uczniom pytań w czasie lekcji wprowadzających nowy materiał.